Totul despre acumulatori si nu numai...

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 5
Mesaje: 414
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde dedant68 » Sâm Dec 23, 2017 6:30 pm

Subiectul este de interes si se poate dezvolta :)
Tensiunea in gol(fara sarcina la borne)la bornele unui acumulator care este in parametrii, si care a functionat in paralel cu un generator de curent/alternator, la fel in parametrii, este cuprinsa intre (12,6 -13,1) V(foto 1). Se considera un element al acumulatorului incarcat la minimum 2,1V. Tensiunea la bornele acumulatorului cand motorul automobilului functioneaza este cuprinsa intre (14,1-14,3) V in toate regimurile de functionare( fara consumatori si cu toti consumatorii conectati: faza lunga, accesorii, AC, etc.). Masurarea acesta include o functionare corecta atat a acumulatorului, dar si a generatorului de curent, daca unui dintre cei doi furnizori de energie electrica nu functioneaza in parametrii, tensiune la borne nu este in plaja de mai sus. In plus, mai pot fi probleme cu caderi de tensiune pe anumiti consumatori/pierderi, rezistente de contact mari, consumatori la masa, etc.
Se mai verifica si starea capacitatii acumulatorului la pornire/cuplarea electomotorului, adica tensiunea la bornele acumulatorului nu trebuie sa scada sub 9,6 V daca temperatura exterioara este 20grd C. In functie de temperatura exterioara acesta tensiune la bornele acumulatorului in sarcina maxima se coreleaza astfel: 15ºC = 9,5 V; 10 ºC = 9,4 V; 5ºC = 9,3 V; 0ºC = 9,1V; -5ºC = 8,9 V; -10ºC = 8,7 V; -15ºC = 8,5 V. Practic, in prima faza un voltmetru de c.c de calitate/un brand cunoscut, ofera informati despre starea de incarcare a unui acumulator si capacitatea acestuia de a sustine sarcina maxima. Cuplat pe un incarcator inteligent, tensiunea la bornele acumulatorului este cuprinsa intre (13,4-13,9) V in functie de rezistenta interna/gradul de utilizarea a placilor active si starea electrolitului.
Fişiere ataşate
2_U gol_redresor.JPG
1_U gol_acumulator.JPG
Imagine Imagine Imagine

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 5
Mesaje: 414
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde dedant68 » Dum Dec 24, 2017 12:21 pm

Pentru ca acumulqatorii cu intretinere sunt din ce in ce mai putin cautati si chiar treptat se vor elimina din fabricatie ramane alegerea intre AGM si GCB
1. Exista o asemanare intre acumulatorii AGM(Absorbed Glass Mat)-acid lichid in prima faza și cei cu gel(Gel Cell Batteries). Pentru cele doua tipuri se aplica procesul de "recombinare". Oxigenul produs In mod normal la placile pozitive ale tuturor acumulatorilor plumb-acid (din punctul de vedere tehnic, atat acumulatorii cu gel și AGM sunt clasificati - plumb-acid) este absorbit de catre placile negative. Acest lucru blocheaza producerea hidrogenului la placile negative, iar în schimb se produce apa, care este controlata prin reactie chimica si este retinuta in interiorul acumulatorului. Rezultatul acestui proces chimic=acumulatorul este cu auto-completare, si nu are nevoie de apa distilata adaugata in electrolit ca la cele clasice. Un mare avantaj !! Procesul se numeste "supapă regulatoare" VRLA – (valve-regulated lead-acid battery ) pentru ca nu au nevoie sa fie alimentati, acumulatorii sunt sigilati. Un alt avantaj- rezista la vibratii si se pot utiliza pentru autovehicule care circula pe teren accidentat.
2. Acumulatorii GCB conțin un electrolit gelificat, "thixotropic", format din acid sulfuric, apa demineralizata pura, apa deionizata și acid fosforic- nu curge ca un lichid obisnuit, are consistenta și aspectul de vaselina. La AGM, electrolitul lichid conține acid sulfuric de inalta puritate, apa demineralizata si deionizata. Datorita proprietatilor fizice ale thixotropic/ gel electrolit acumulatorii cu gel au tendinta de a pierde capacitatea mai repede decat bateriile AGM la temperaturi sub 0 grd C(vascozitatea electrolitului creste). AGM se comporta bine in medii extrem de reci, exemplu snowmobile.
3. Durata de viata este excelenta la AGM, daca acumulatorii nu sunt descarcati mai mult de 60% din capacitate. Totusi, tinand cont de pretul de cost la GCB, si de faptul ca iernile la noi nu mai sunt atata de aspre, AGM este o alegere buna :) .
Imagine Imagine Imagine

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 5
Mesaje: 414
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde dedant68 » Dum Dec 24, 2017 1:21 pm

Intrebare adesea adresata: Se mai poate recupera un acumulator cu intretineree care este sulfatat?
Am incercat pe parcursul anilor sa aplic diverse metode de recuperare a acumulatorilor, rezulattul fiind nesatisfacator, practic o durata de functionare relativ mica dupa ce acumulatorul a fost afectat.
Varianta recuperare:
1. Acumulator incarcat cu un curent de 1-2 A pentru 48 ore la 14,4 VDC si cand temperatura acumulator este de 40 grd. C, se stopeaza incarcarea si se asteapta racirea, apoi se reia procesul.
2. Se inlocuieste electrolitul cu apa distilata, se astepta 1ora, apoi si conectati-o la un curent constant de 1 A pana cand nu mai apar fluctuatii de tensiune. Se elimina electrolitul si inclocuieste cu unul proaspat si apoi se reincarca cu un curent de 10% din capacitate pentru 4 ore. Cristalele de sulfat sunt mai solubile in apa decat in electrolit, iar pe masura ce aceste cristale sunt dizolvate, sulfatul este transformat in acid sulfuric si gravitatia specifica creste. 
Cea mai buna metoda de recuperare este PREVENIRE, adica mentinerea in permanenta a acumulatorului incarcat total. Cand automobilul nu se foloseste pentru o perioada mau mare de 2 sap primavara-vara-toamna si 1 saptamana iarna, acumulatorul se conecteaza la un incarcator/redresor inteligent :)
Exemplu: Pentru un acumulator de la o Mazda 3, un acumulator cu intretinere, "uitat" 2 luni in garaj ;)
12V/ 64Ah, descarcat, tensiune la borne U=9,96V(foto 1) 
a) U=11,88V cu  I=4,19A (foto 2)
Dupa 10 min
U=12,58 V  cu I=2,73A(foto 3)
Dupa 15 min
b) U=12,70V   cu I=3,15A(foto 4)
Dupa 15 min
c) U=12,78V cu I=3,28A(foto 5)
Dupa 15 min
d) U=13,22 I=2,21 A(foto 6)
Interesant de remarcat caderea curentului de incarcare dupa 10 min, salt dupa 25 min, ca apoi sa intre in scadere, in final dupa 3 ore s-a stabilizat in jur de 2 A, tensiunea fiind usor in crestere. 
Fişiere ataşate
6.JPG
5.JPG
4.JPG
3.JPG
2.JPG
1.JPG
Imagine Imagine Imagine

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 5
Mesaje: 414
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde dedant68 » Dum Dec 24, 2017 7:29 pm

Deseori se pune intrebarea: Daca am un acumulator descarcat total, alternatorul il poate incarca la o valoare nominala a tensiunii la borne?
Ce inseamana accumulator descarcata total? Este cel pentru care tensiune electrica masurata in gol la borne este 11,9 V sau mai mica.
12,6 V cel putin si pana la 13,10 V = baterie încărcată 100 % ;
12,4 V = baterie încărcată 75 % ;
12,2 V = baterie încărcată 50 % ;
12,0 V = baterie încărcată 25 % ;
11,9 V = baterie descărcată;
Pentru un auto, acumulatorul are rol de starter, de a porni motorul cu ardere interna, dar si un compensator(balancer) in sistemul electric, este ca un ’tampon’ de energie electrica. Dupa pornire, alternatorul preia si executa cu prioritate toate sarcinile de consum (lumini, stergatoarele, AC, poma servo, etc.), asigurand si o incarcare completa a acumulatorului, dar in limite bine precizate. In plus, sunt necesari 10 km de rulaj cu auto pentru a reface capacitatea acumulatorului la 100%, dupa o pornire. Sub tensiunea de 10V la bornele unui acumulator, alternatorul lucreaza pe un regim maxim, practic de avarie, curentul generat va fi maxim si va produce o incalzire excesiva a acestuia( infasurarae statorului). Alternatorul nu va reincarca un acumulator aflat in acest stadiu, incarcarea va fi ceva de genul ’ de suprafata’ nu ’deep’. In manualele tehnice ale allternatoarelor, producatorii AVERTIZEAZA:
Fişiere ataşate
Generators.jpg
Imagine Imagine Imagine

Avatar utilizator
adrian
Veteran
Mesaje: 3279
Membru din: Joi Apr 15, 2010 2:50 pm
Localitate: Calarasi,Targu mures

Re: Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde adrian » Lun Dec 25, 2017 7:02 am

Interesant.
Real motors don't need forced induction
Who needs a turbo when you have a stupidly quick,naturally aspirated motor?

Nobody's perfect but if you drive a MINI Cooper R50 with Chrysler engine ,you're pretty damn close

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 5
Mesaje: 414
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde dedant68 » Lun Dec 25, 2017 6:23 pm

In ce perioada de timp se consuma un acumulator daca auto stationeaza? :D
Depinde de curentul de 'drenaj' sau 'drain current' din instalatia automobilului. Producatorii, dar nu toti, precizeaza in 'service manual' la capitolul 'Battery' curentul care este consumat in perioada stationarii automobilului de catre anumiti consumatori( stare activa/veghe, etc.). Un consum mediu la auto este de 50 mA pentru urmatorii consumatori: ceas bord, memorie interna ECU, body control, sistem audio, iar daca adaugam si o alarma de clasa medie, mai plusam cu 40-50 mA pentru starea de 'clock' a acesteia. Practic avem un consum de 100 mA ( 0,1A). Daca luam cazul unui Mini Cooper care este echipat cu un acumulator de 70 Ah, adica 70.000 mAh : 100 mA=700 ore: 24 ore= 29,1 zile. In stationare, dupa o luna, acumulatorul este descarcat! Cazul este normal, acceptat, dar sunt auto sau motociclete, pentru care, dupa 3 zile de stationare nu mai pornesc motoarele din cauza unor consumatori de putere mare aflati in stare de veghe(instalati after-market), sau defectiuni in instalatia date de 'linii de curent de curent' la masa, factori care in final descarca acumulatorii. Periodic se verifica curentul de drenaj cu un ampermetru inseriat intre borna MINUS a acumulatorului, si brida/colierul cablului de minus al instalatiei electrice ( vezi foto). La R56 al meu, dotat cu alarma din fabrica, curentul de drenaj este de 100 mA, este OK! De asemenea, se poate observa si tensiunea in gol la bornele acumulatorului( 12,7V), dar si cea in sarcina ( motor functiune) 14,4 V , valori in limite normale :) .
Fişiere ataşate
Drain Current.JPG
U gol acumulator.JPG
U borne_sarcina.JPG
Imagine Imagine Imagine

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 5
Mesaje: 414
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde dedant68 » Mie Feb 21, 2018 6:24 pm

Ne se conecteaza un incarcator pentru acumulator cu functia DESULFATARE activa, pe perioada cand acumulatorul este conectat la instalatia electrica a automobilului :!: Acesta functie avariaza sistemul CAN-BUS :!:
Imagine Imagine Imagine

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 5
Mesaje: 414
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Totul despre acumulatori si nu numai...

Mesajde dedant68 » Joi Mai 10, 2018 5:55 pm

Verificarea sistemului de generare-redresare-regularizare-stocare energie electrica la R56(N12)
Tensiunea electrica (U) = 14,5V
Intensitatea curentului electric (I)= 20A
Valori in parametrii
:)
Fişiere ataşate
Pico.JPG
U si I _generator.JPG
Imagine Imagine Imagine


Înapoi la “Probleme tehnice si solutii”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 7 vizitatori