ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Scrie răspuns
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de dedant68 »

Salut,
Este un subiectul dificil, dar din multe puncte de vedere ofera date si informatii convingatoare si reale.
Cei care ocupa de testarea uleiului pentru motoare, si aici vorbesc de cei care lucreaza profesionist, folosesc informatii rezultate din trei surse:
-testul dynamometric al motorului(Dyno Test)
-testele de laborator ale uleiului;
-fisa tehnica a uleiului cu caracteristicile fizico-chimice ale acestuia;
Noi ca utilizatori/consumatori, nu avem la indemana decat ceea ce este scris pe recipientul de PVC , cutia metalica sau fisa tehnica a uleiului. Cand am dorit sa cumpar un ulei pentru motor, in primul rand am consultat si am tinut cont fisa tehnica/data sheet a uleiului, apoi de ‘feedback-ul’ utilizatorilor, etc. Fisa nu se gaseste atasata recipientului si nu o primesti la cumpararea produsului, ea este pe site-ul producatorului de ulei si contine in amanunt caracteristicile tehnice ale uleiului. Dar, pentru a intelege semnificatia datelor, trebuie clarificati anumiti parametrii ai uleiului si informatii care insotesc produsul.
1. Viscozitatea
In timpul functionarii, motorul genereaza o serie de solicitari care afecteaza in mod negativ calitatea pe termen lung a uleiului. Conditiile de functionare pot fi diferite in functie de mediul inconjurator si de modul in care este utilizat vehiculul. De aceea, alegerea unui ulei pentru a satisface nevoile si conditiile de functionare ale motorului, impune cunoasterea a mai multor proprietati importante ale uleiului, in primul rand vascozitatea, iar aceasta este foarte importanta/reprezinta punctul de plecare. Viscozitatea este definita care rezistenta la curgere a uleiului si este depenta de coeziunea dintre molecule, si cu cat moleculele sunt mai mari, cu atat legatura intre acestea este mai stabile, fiind necesara o energie mai mare pentru a rupe stabilitatea uleiului si a produce un fluidizarea uleiului. Astfel, se poate asimila viscozitatea cu forta de frecarea dintre molecule. Practic, doua piese care sunt in miscare din interiorul motorului, si intre care exista o pelicula de ulei, tind sa rupa legaturile intre molecule uleiului. Pelicula de ulei( prin lubrifiere hidrodinamica) mentine suprafetele pieselor departate si previne uzura. Cu cat vascozItatea este mai mare, cu atat atractia intre molecule este mai mare si protectia motorului mai buna. SAE prin sistemul J300 a stabilit nivelurile de vascozitate(grade) pentru temperatura de functionare a motorului si pentru temperatura de iarna, temperatura care afecteaza frecarea intre piesele motorului pornirea in primele secunde. Inainte de 1940, uleiul nu avea clasificarea SAE(Society of Automotive Engineers), adica cu “ W” uleiul era
unic pentru ca raportul dintre tensiunea de forfecare si viteza de forfecare - viscozitatea - a ramas constant la toate vitezele de forfecare. Dupa 1940 s-a descoperit ca prin adaugarea unor cantitati mici de polimeri cu greutate moleculara ridicata, s-a dat uleiului caracteristicile de curgere dorite, atat pentru pornirea la temperaturi joase, dar si pentru funtționarea la temperaturi ridicate a motorului. Practic, aceste uleiuri care contin polimeri au fost enumerate de sistemul de clasificare a vascozitatii SAE(10W-40, 5W-30, 0W-20, etc) ca uleiuri pentru motoare multigrade, deoarece acestea indeplinesc cerintele ambelor zone de temperatura a vascozitatii(temperatura ridicata motor si temperatura de iarna). S-a dezvoltat un viscozimetru cu viteza mare de forfecare, care sa simuleze conditiile motoarelor la temperaturi de funcționare. Vascozimetrul sau simulatorului cu rulment conic, este acceptat de ASTM (Standard Test Method for Evaluation of Automotive Engine Oils) ca metoda de testare D4683 pentru 150 grd.C , o metoda mai recenta fata de D6616 care era utilizata la 100grd.C. Acest test de ”bench” al calității uleiului de motor a devenit cunoscut sub numele de ”test de vascozitate cu o temperatură ridicata si viteza ridicata de forfecare-HTHS”. Au fost apoi impuse limite minime pentru diferite grade din sistemul de clasificare a vascozitatii SAE. De asemenea, cresterea vascozitatii uleiului (frecarea moleculara) implica un consum mare de energie din partea motorului, in final un consum mare de combustibil. Scopul este de a identifica o formula avantajoasa intre nivelul de vascozitate si protectia motorului la uzura, iar tendinta producatorilor de automobile este utilizarea unor uleiuri cu vascozitate redusa, pentru a avea un consum redus de combustibil, astfel incat sa respecte cerintele de mediu. Cu un deceniu in urma, cele mai scazute grade de vascozitate SAE au fost uleiul SAE 0W-20 și 5W-20, SAE 20 purtand vascozitatea minima de forfecare de 2,6 centipoise (cP) pentru simularea functionarii motorului la 150grdC, cele mai multe uleiuri de motor au fost vandute in America de Nord si de Sud, precum si uleiuri de motor SAE 5W-30. Din 2015, marcile japoneze au solicitat valori de viscozitate chiar mai mici, iar SAE a introdus trei clase noi de functionare identificate ca:
-SAE 16 (minimum 2,3 cP la 150 grade C);
-SAE 12 (minimum 2,0 cP la 150 grade C);
-SAE 8 (minim 1,7 cP la 150 grade C).
De mentionat, ca nici unul dintre aceste uleiuri de grad inferior nu a ajuns inca la teste, deoarece vascozitatea este direct legata de cantitatea de energie consumata de motor pentru protectia la uzura prin lubrifiere hidrodinamica, iar motoarele auto necesare pentru teste sunt inca in faza de proiect !!.
2. Volatilitatea
Reducerea vascozitatii cel mai frecvent obtinuta prin utilizarea uleiurilor cu o volatilitate mai mare. Uleiul uzat reduce cantitatea de lubrifiant (baza) care serveste motorului si poate contine componente de contaminare a catalizatorului de evacuare, afectand negativ capacitatea de reducere a noxelor catre catalizator. De asemenea, uleiul ramas dupa pierderea componentelor mai volatile va fi, de asemenea, mai vascos si va absorbii o energie mai mare din partea motorului. In ultimii ani, sau folosit SAE 0W-20 și 5W-30, uleiuri concepute pentru a satisface specificatia de volatilitate ILSAC cu o marja confortabila.
Ce indicatii sunt in fisa tehnica si ce reprezinta?
1. ILSAC Oil Specification
ILSAC(International Lubricants Standardization and Approval Committee) format in 1992 din AAMA (American Automobile Manufacturers Association), reprezentantii ai DaimlerChrysler Corporation, Ford Motor Company si General Motors Corporation, precum si JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) pentre a clarifica cerintele, parametrii si licenta uleiurilor. Impreuna cu API(American Petroleum Institute), SAE si ASTM au format EOLCS(Engine Oil Licensing and Certification System). De cele mai multe ori, ILSAC ia denumirea de API Service Symbol (donut) si/sau Certification Mark (starburst).
Siglele pe recipiente
A) API Service Symbol cu urmatoarele zone de inscriptii de la 1 la 5 (foto):
1- cu API’s cu simbolul ”S” pentru autovehicule cu combustibil benzina uzuale, clasa ”service” sau API’s cu simbolul ”C” pentru cele camioane(comerciale) si auto cu motoare diesel
2-gradul de vascozitate la cald si rece
3-se utilizeaza pentru motoarele pe benzina(protectia si conservarea mediului)
4-niveluri de performanta= uleiurile produse pentru motoare diesel ar putea sa indeplineasca si cerintele motoarelor pe benzina(tip service). Simboluriel incep cu ”C” (comercial) si/pot sunt/fi urmate de ”S” (service-benzina). Aceste uleiuri nu indeplinesc intotdeauna cerinetel motoarelor pe benzina!
5. Denumirea "CI-4 PLUS" se aplica pentru uleiurile cu un nivel mai ridicat impotriva cresterii vascozitatii din cauza arderii, dar si pierderea vascozitatii datorita forfecarii la motoarele diesel. Uleiurile din categoria CJ-4 include toate cerințele de performanță CI-4 PLUS.
B) API Certification Mark, sau ”starbust”-ne spune ca uleiul indeplineste conditiile cerute de catre ILSAC privind protectia mediului si economia de combustibil
Ce verificam in fisa tehnica/Data Sheet a uleiului:
1. Clasa de vascozitate recomandata de producatorul automobilului ( ex: 5w30)
Cifra 5 reprezinta gradul/indicele de vascozitate al uleiului la rece, ”W-winter, se poate utiliza si iarna”, iar 40 reprezinta indicele de vascozitate a uleiului la cald. Practic, cu cat acesti doi indici sunt mai mici, cu atat vascozitate este mai mica, si invers.
2. Daca este mentionat standardul ILSAC, si care? In prezent valabil GF-5( GF-4,3,3, si 1 nu mai sunt in uz!)
3. Standardul API si indicele. Avem cele care incep simbolul ”S...” (servive) pentru motoare benzina si pe cele care incep cu ”C...”, motoare diesel (comercial)
4. Aditivi/ elemente din fisa tehnica( ex: Zn)
5. Compatibilitate cu catalizatorul automobilului. Normele de mediu impun ’Low SAPS’ pentru uleiuri prin reducerea P, S si Ash.

In continuare.... :)
Fişiere ataşate
Dyno Test.jpg
ILSAC Standard.png
API _motoare benzina.png
API_motoare diesel.png
donut_1,2,1.png
donut_4,5.png
starburst200.png
starburst200.png (55.17 KiB) Vizualizat de 7226 ori
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
adrian
Veteran
Mesaje: 3704
Membru din: Joi Apr 15, 2010 2:50 pm
Localitate: Calarasi,Targu mures

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de adrian »

Nu vreau sa citez informatii din https://www.oilspecifications.org, nu are rost, scriu doar din experienta de peste 36 de ani in domeniul mecanic.
Eu folosesc la firma unde lucrez testare ulei la un laborator din Germania, cost proba este de 50Euro.Am testat atat uleiul de motor Motorex, cat si uleiul Mercedes 10W40,pe care il folosesc la utilaje .Rezultatul a fost unul foarte bun,avem in lucru un test comparativ intre uleiul Mercedes 10W40 si un alt brand , si anume ROWE, rezultatul va veni in cateva saptamani.Avantajul testului facut la aceast laborator din Germania este acele ca iti comunica si daca uleiul poate fi folosit in continuare , avand in vedere ca la unele utilaje, cantitatea de ulei hidraulic depaseste volumul de 350-400litri, si un ulei care are un rezultat bun la test mai poate fi folosit in continuare ceva vreme.Cand reiau munca am sa postez un buletin furnizat de acest laborator, ca sa puteti vedea complexitatea , acuratetea analizelor facute de acestia.
Legat de uleiurile produse de americani, parerile sunt impartite, in mare parte din cauza faptului ca, combustibilii folositi de ei sunt de calitate inferioara, au experienta redusa in producerea uleiurile de calitate pentru motoarele Diesel moderne de pe autoturisme.
In general, motoarele de pe turismele americane sunt o generatie sau doua in urme celor europene,cilindree mare, raport de compresie scazut, deci si uleiurile folosite de acestea nu necesita caracteristici deosebite.
In plus , este foarte greu sa vinzi in Europa la un pret competitiv, un un ulei produs in America care suporta taxe si transport de la 6000-7000km, deci imi asum parerea ca nu merita folosite.Cred ca produsele americane care ajung in Europa sunt de slaba calitate, indiferent ce scrie pe o specificatie tehnica, si indiferent de review.Am testat o singura data un lubrefiant american si anume o vaselina LiCa, si am constatat ca era de slaba calitate, punctul de curgere, picurare (mai exact drop point) real era mult sub specificatia de pe ambalaj.
Real motors need forced induction

Nobody's perfect but if you drive a MINI Cooper F54 with B47 engine ,you're pretty damn close
Petrol is for cleaning tools, with Diesel we make Power
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de dedant68 »

Daca nici americani nu stiu sa faca produse petroliere, pai atunci cine.. ;)
Hai sa-ti dau un exemplu practic din domeniul motoarelor de motociclete care sunt supuse la sarcini mari, turatii de peste 10.000 rot/min , ulei care trebuie sa faca fata si ambreiajului umed, s.a.m.d. La ZX12 in primul an am mers cu Motul 300 V, cotat pe o pozitie buna pentru motocicletele sport. Cand intram cu ZX 12 in orase, vara la 35 grd C afara si oprit la semafoare, dupa cativa km in oras, nu mai puteam sa aduc schimbatorul la punctul mort/NEUTRAL, scapa in 1 sau 3, lucram numai cu ambreiajul...chin. Am schimbat pe ulei SUA in urmatorul an, Amsoil 10w40 ..nu mai sunt probleme, zgomote atenuate la pornirea la rece, schimbare silentioasa trepte viteza. etc.
La fel cu RED LINE la Mini Cooper, am si in motor si cutie , zgomote mai atenuate la pornire si treapta a II -a care intra mai greu, acum este OK. Precizez ca uleiul din cutie la schimb a fost cantitativ OK ( 1,8-1,9 litri) dar carbune :o , la fel si cel din MOTOR, un Castrol. Am incredere in uleiul american, da este scump,..chiar foarte ( 83 lei/litru adus la poarta), dar eu pot sa-l folosesc fara probleme 12.000 km, dar in cel din Europa nu am incredere mai mult de 5000-7000 km. O sa-ti dau cand ne intalnim o mostra de Red Line si una de Amsoil si sa le faci teste, apoi sa comunici rezulatul /sa comparam cu alte uleiuri. :)
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de dedant68 »

Sa incercam sa cautam fisele tehnice ale unor brand-uri de uleiuri, sunt cumparator si vreau sa ma informez :) Pentru Amsoil si Red Line pe site-ul lor de prezentare se descarca din dreptul produsului in format pdf si se pot analiza proprietatile fizico-chimice. La Motorex nu am gasit..., iar la Liqui Moly datele inca nu sunt determinate :lol: Oare cine sa le determine? :?:
Adrian, nu vrei sa te ocupi tu? :D
Fişiere ataşate
Liqui Moly_proprietati.png
Amsoil_proprietati.png
Red Line_proprietati ulei.png
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
adrian
Veteran
Mesaje: 3704
Membru din: Joi Apr 15, 2010 2:50 pm
Localitate: Calarasi,Targu mures

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de adrian »

Cam asa arata o fisa tehnica de incercari profesionala la uleiuri de motor, facuta de Mercedes.Uleiul lor este probabil produs de Petronas,dar avand specificatiile Mercedes, si se pare ca in ultimii 5 ani, Mercedes este mult peste orice producator de masini la ora actuala, caliate, inventica, marketing,etc.
Comparand doua uleiuri de motor nou prin prisma caracteristicilor de pe fisa tehnica nu este relevant.Comportarea in timp, masuratori exacte la subansamble mobile ale motorului, asta face diferenta intre profesionisti si simpli producatori de lubrefianti.
Aici dovada profesionalismului in analiza comportarii unui ulei de motor, facuta de MERCEDES.
MB_Spec_EO_Service_Oils_2012.1 - Copy.rar
(100.15 KiB) Descărcat de 254 ori
Real motors need forced induction

Nobody's perfect but if you drive a MINI Cooper F54 with B47 engine ,you're pretty damn close
Petrol is for cleaning tools, with Diesel we make Power
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de dedant68 »

Adrian,
Prima intrebare ar fi: Cine interpreteza datele din buletinul de analize al uleiului? A doua: Cine decide daca uleiul mai poate fi utilizat sau nu?
Este complicat pentru un utilizator/consumator, acesta metoda este valabila pentru o firma/companie, in plus trebuie sa platesti 50 euro(mi se pare normal), dar un consumator cu suma asta isi cumpara un schimb de ulei :D .
Din punctul meu de vedere cand aleg un ulei:
1.Verific daca tipul de ulei are FISA TEHNICA/Data Sheet, daca nu o gasesc pe site-ul brandul-ul, nu-l aleg si merg mai departe.
2 Verific valoarea vascozitatii cinematice la cald (100grd.C) din Data Sheet/fisa tehnica, care trebuie sa se incadreze in limitele din tabel de mai jos (sunt date valori de max. si min.). Vascozitatea cinematica este de baza pentru un ulei si este generata de gravitatie (masa/volum)
3. Verific Indexul de vascozitate, dependenta vascozitatii de temperatura, ma intereseaza cum se comporta uleiul in motor la temperaturi ridicate, daca proprioetatie fizico-chimice nu sunt afectate. Un ulei cu un indice de peste 160 este de o calitate superioara.
Acum, daca analizam Data Sheet de la Amsoil si Red Line pentru 5W30, valorile sunt corecte/foarte bune, dar daca ne uitam la Moly vascozitatea la 100grdC se apropie de valoarea maxima, iar valoare pentru indexul de vascozitate nu este :) . La Amsoil vascozitatea este 11,6 iar la Red Line 11,9. Indexul de vascozitate la Amsoil este 165, iar la Red Line 166. Un ulei cu vascozitate mare la cald impune un consum mai mare de combustibil si aparitia fenomenului de cavitatie cu repercursiuni negative asupra pompajului. Daca am aceste date si pot sa le compar, atunci este OK si pot sa aleg uleiul, ce este in plus se numeste marketing :)
Fişiere ataşate
Vascozitatea la 100 grdC.png
Index vascozitate.png
Index vascozitate.png (3.89 KiB) Vizualizat de 7183 ori
Imagine Imagine Imagine
MINIR56
Membru nou
Mesaje: 18
Membru din: Dum Mar 12, 2017 2:50 pm
Localitate: Bucuresti

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de MINIR56 »

Salut si la multi ani!
Pentru un MINI Cooper R56 din 2007 (170.000 km) ce ulei imi recomandati? Am folosit Castrol 5w30 la ultima revizie (in urma cu 3 luni), iar mecanicul zice ca ar trebui schimbat (nu mi-a invocat un motiv anume ci ca asa ar fi mai bine).
Mi-a recomandat sa schimb cu Liquy Moly 5w40... are habar despre ce vorbeste? :? Am inteles din comentariile voastre ca Moly este o alegere buna, dar vroiam sa stiu daca este ok si schimbarea de la 5W30 la 5W40. Exista unul si mai bun cu care MINI sa fie fericit? De la ce magazine putem achizitiona produse care nu sunt contrafacute?
Aaa! Si mi-a mai recomandat si un aditiv de ulei... voi folositi? Este benefic?

Multumesc!!
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de dedant68 »

La multi ani :)
Al meu este tot R56, dar din oct.2007, mai "batran" putin :D , dar are 114xxx km. Daca citesti ce am scris mai sus si esti atent si la tabelele postate, o sa vezi ca eu nu as alege Liqui Moly pentru ca in fisa tehnica/Data Sheet nu sunt cativa parametrii care ma intereseaza 8-) Nu vand ulei american si nici nu vreau sa fac reclama, dar eu nu mai cumpar ulei european pentru Mini Cooper si mai ales pentru motocicleta(20014). Producatorul BMW mentioneaza uleiul 5w30, numarul 30 se refera la vascozitatea la cald, 5W40 este mai vascos decat 5W30, dar de ce sa-l folosesti pe cel cu indicele 40? S-ar justifica in cazul in motorul tau are o uzura mare si functioneaza mult in regimuri termice ridicate( oras, pista curse). In al doilea rand, un ulei de calitate nu are nevoie de ADITIVI :!: Adevaratii producatorii de marca adauga aditivi(detergenti, antispumanti, Zn, etc.) astfel incat uleiul sa faca fata in toate regimurile de functionare, dar cei care recomanda aditivi in uleiul lor :!: ...de ce?
Ex: Amsoil si RED LINE, mentioneaza clar in fisa tehnica " nu se adauga aditivi!!" Practic, cumperi un ulei ieftin si mai cumperi aditiv de 150 lei si in final unde ajungi si ce garantie ai :(
Tu decizi ce vrei sa faci cu motorul tau :!:
Imagine Imagine Imagine
MINIR56
Membru nou
Mesaje: 18
Membru din: Dum Mar 12, 2017 2:50 pm
Localitate: Bucuresti

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de MINIR56 »

Multumesc mult pentru raspunsuri!
Si eu ma gandeam tot la RED LINE si o sa iau tot 5w30. De unde pot sa-l cumpar "linistita" ??
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: ULEIUL motoarelor - mit si adevar

Mesaj de dedant68 »

Un tip din Baia Mare este distribuitor de Amsoil si RED LINE, colaborez cu el din 2014. Tel: 0747060934. Poti sa-i spui ca ai numarul de telefon de la "motociclistul" cu Kawasaki Ninja zx12r din Tgv, care a cumparat Red Line pentru Mini Cooper(motor si cutie). :)
Numai bine,
Imagine Imagine Imagine
Scrie răspuns