TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)
Scris: Sâm Mai 05, 2018 4:21 pm
Salut,
Pornire de dimineata in regula. Dupa 5 km de mers motorul electroventilatorului porneste in treapta I, iar dupa 10 min de mers intra treapta a II-a ECU nu semnalizeaza nicio eroare in bord. Ajung la ’job’, opresc motorul si electroventilatorul inca ma functioneaza 5 min.
Dupa 6 ore, pornire, dar un zgomot ciudat ca o tocatura de lant/bataie metalica/clantanit 'izvoraste' din compartimentul motor undeva jos dreapta. Ajuns la domiciliu, dar circuland cu viteza redusa si facand in minte diverse calcule finaciare . Ciudat pentru motor care a functionat fara nici cel mai mic zgomot, perfect in parametrii si incredibil de silentios...dar este MINI si totul este posibil
1. Suspendat auto si demontat roata dreapta.
2. Demontat contraaripa(trim wheel).
3. Pornit motorul si identificat cauza.
Mod de functionare sistem_ Cureaua de accesorii care este actionata de fulia arborelui cotit si mentinuta in tensiune mecanica de catre un intinzator, actioneaza in sensul acelor de ceasornic alternatorul/generatorul de curent si compresorul AC (la comanda ). Pompa pentru recircularea lichidului de racire(pompa de apa) este actionata de catre fulia arborelui(crankshaft) prin exteriorul curelei de transmisie(accesorii), dar prin intermediul unui sistem electromecanic numit ROATA DE FRICTIUNE(Friction Wheel FOTO 1 si FOTO 1.a). Practic, roata de frictiune este montata intre fulia arborelui si pompa de apa. Roata are o parte fixa (superioara pe blocul motor in trei suruburi 6mm) si o parte mobila care se termina cu o rola metalica. Acesta rola metalica intra in frecare cu rola pompei de apa care are suprafata exterioara acoperita cu o banda de cauciuc. Sistemul/roata de frictiune este de fapt un actuator pentru ca acesta primeste semnal de la ECU, isi modifica lungimea si practic perioada de contact cu rola pompei de apa. Cand motorul este rece, ECU transmite semnal la actuator si lungimea rotii de frictiune creste, caz in care rola actuatorului nu intra in frictiune cu arborele cotit( partea exterioara a curelei de accesorii) si nici cu rola pompei de apa. Pompa nu este actionata. Cand temperatura lichidului de racire creste la 55 grd C (ECU primeste semnal informativ de la ECT), ECU nu mai comanda actuatorul, in acest moment tija se retrage sub actiunea unui resort interior si rola actuatorului intra in frictiune cu fulia arborelelui cotit si rola pompei de apa, rezulta pompa de apa functioneaza si asigura racirea motorului.
4. Defectiune_ sistemul de comprimare al actuatorului defect, de aici rezultand lipsa frictiunii cu fulia arborelui cotit si rola pompei de apa. Temperatura lichidului de racire a crescut rapid la limita de avarie si ECU a comandat intrarea in sarcina a treptelor electroventilatorului.
5. Pentru demontarea rotii de frictiune(actuator) se procedeaza astfel:
a) se demonteza scutul motorului si se introduce un cric sub baia de ulei, dar cu un element de protectie intre partea activa a cricului si baie( lemn, cauciuc, burete, etc.)_FOTO 2
b) se demonteza cele 4 suruburi care fac legatura intre bara de rigidizare si tamponul elastic al motorului in partea dreapta ( FOTO 3);
c) se coboara motorul in partea dreapta prin decomprimarea cricului, cu aproximativ 100-120 mm, astfel asigurandu-se accesul la suruburile de fixare corespunzatoare rotii de frictiune pe blocul motor, precum si la surubuirile rolei de frictiune a pompei de apa;
d) se domonteza roata de frictiune( aveti nevoie de tubulara de 10 mm, clichet, tije prelungitoare de 50,100 si 150 + cardan 90 grd). Pozitia de lucru este dificila, deci multa rabdare. FOTO 4
e) pentru o usoara scoatere din pozitie a 'friction wheel', se trage de tija de blocare a rotii de frictiune pentru a decomprima manual arcul. FOTO 5 ;
f) cand se inlocuieste roata de frictiune (FOTO 6) se inlocuieste obligatoriu si rola pompei de apa. Dupa cum se vede in FOTO 7 , banda de cauciuc prezinta uzura!
g) In FOTO 8 si 9 se observa cum roata de frictiune/actuatorul opereaza sub prezenta tensiunii de 12V. In cazul meu partea operationala ECU –element de executie este OK, dar parte mecanica retractiva care asigura frictiunea este uzata.
h) cureaua de accesorii este in stare buna( schimbata in urma cu 9000 km/service book);
Comandat astazi roata de frictiune si rola pompa de apa (AIRTEX) _pret 490 aduse la domiciliu.
Numai bine,
Pornire de dimineata in regula. Dupa 5 km de mers motorul electroventilatorului porneste in treapta I, iar dupa 10 min de mers intra treapta a II-a ECU nu semnalizeaza nicio eroare in bord. Ajung la ’job’, opresc motorul si electroventilatorul inca ma functioneaza 5 min.
Dupa 6 ore, pornire, dar un zgomot ciudat ca o tocatura de lant/bataie metalica/clantanit 'izvoraste' din compartimentul motor undeva jos dreapta. Ajuns la domiciliu, dar circuland cu viteza redusa si facand in minte diverse calcule finaciare . Ciudat pentru motor care a functionat fara nici cel mai mic zgomot, perfect in parametrii si incredibil de silentios...dar este MINI si totul este posibil
1. Suspendat auto si demontat roata dreapta.
2. Demontat contraaripa(trim wheel).
3. Pornit motorul si identificat cauza.
Mod de functionare sistem_ Cureaua de accesorii care este actionata de fulia arborelui cotit si mentinuta in tensiune mecanica de catre un intinzator, actioneaza in sensul acelor de ceasornic alternatorul/generatorul de curent si compresorul AC (la comanda ). Pompa pentru recircularea lichidului de racire(pompa de apa) este actionata de catre fulia arborelui(crankshaft) prin exteriorul curelei de transmisie(accesorii), dar prin intermediul unui sistem electromecanic numit ROATA DE FRICTIUNE(Friction Wheel FOTO 1 si FOTO 1.a). Practic, roata de frictiune este montata intre fulia arborelui si pompa de apa. Roata are o parte fixa (superioara pe blocul motor in trei suruburi 6mm) si o parte mobila care se termina cu o rola metalica. Acesta rola metalica intra in frecare cu rola pompei de apa care are suprafata exterioara acoperita cu o banda de cauciuc. Sistemul/roata de frictiune este de fapt un actuator pentru ca acesta primeste semnal de la ECU, isi modifica lungimea si practic perioada de contact cu rola pompei de apa. Cand motorul este rece, ECU transmite semnal la actuator si lungimea rotii de frictiune creste, caz in care rola actuatorului nu intra in frictiune cu arborele cotit( partea exterioara a curelei de accesorii) si nici cu rola pompei de apa. Pompa nu este actionata. Cand temperatura lichidului de racire creste la 55 grd C (ECU primeste semnal informativ de la ECT), ECU nu mai comanda actuatorul, in acest moment tija se retrage sub actiunea unui resort interior si rola actuatorului intra in frictiune cu fulia arborelelui cotit si rola pompei de apa, rezulta pompa de apa functioneaza si asigura racirea motorului.
4. Defectiune_ sistemul de comprimare al actuatorului defect, de aici rezultand lipsa frictiunii cu fulia arborelui cotit si rola pompei de apa. Temperatura lichidului de racire a crescut rapid la limita de avarie si ECU a comandat intrarea in sarcina a treptelor electroventilatorului.
5. Pentru demontarea rotii de frictiune(actuator) se procedeaza astfel:
a) se demonteza scutul motorului si se introduce un cric sub baia de ulei, dar cu un element de protectie intre partea activa a cricului si baie( lemn, cauciuc, burete, etc.)_FOTO 2
b) se demonteza cele 4 suruburi care fac legatura intre bara de rigidizare si tamponul elastic al motorului in partea dreapta ( FOTO 3);
c) se coboara motorul in partea dreapta prin decomprimarea cricului, cu aproximativ 100-120 mm, astfel asigurandu-se accesul la suruburile de fixare corespunzatoare rotii de frictiune pe blocul motor, precum si la surubuirile rolei de frictiune a pompei de apa;
d) se domonteza roata de frictiune( aveti nevoie de tubulara de 10 mm, clichet, tije prelungitoare de 50,100 si 150 + cardan 90 grd). Pozitia de lucru este dificila, deci multa rabdare. FOTO 4
e) pentru o usoara scoatere din pozitie a 'friction wheel', se trage de tija de blocare a rotii de frictiune pentru a decomprima manual arcul. FOTO 5 ;
f) cand se inlocuieste roata de frictiune (FOTO 6) se inlocuieste obligatoriu si rola pompei de apa. Dupa cum se vede in FOTO 7 , banda de cauciuc prezinta uzura!
g) In FOTO 8 si 9 se observa cum roata de frictiune/actuatorul opereaza sub prezenta tensiunii de 12V. In cazul meu partea operationala ECU –element de executie este OK, dar parte mecanica retractiva care asigura frictiunea este uzata.
h) cureaua de accesorii este in stare buna( schimbata in urma cu 9000 km/service book);
Comandat astazi roata de frictiune si rola pompa de apa (AIRTEX) _pret 490 aduse la domiciliu.
Numai bine,