Pagina 1 din 1

TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Sâm Mai 05, 2018 4:21 pm
de dedant68
Salut,
Pornire de dimineata in regula. Dupa 5 km de mers motorul electroventilatorului porneste in treapta I, iar dupa 10 min de mers intra treapta a II-a :!: ECU nu semnalizeaza nicio eroare in bord. Ajung la ’job’, opresc motorul si electroventilatorul inca ma functioneaza 5 min.
Dupa 6 ore, pornire, dar un zgomot ciudat ca o tocatura de lant/bataie metalica/clantanit 'izvoraste' :lol: din compartimentul motor undeva jos dreapta. Ajuns la domiciliu, dar circuland cu viteza redusa si facand in minte diverse calcule finaciare :shock: . Ciudat pentru motor care a functionat fara nici cel mai mic zgomot, perfect in parametrii si incredibil de silentios...dar este MINI si totul este posibil :D
1. Suspendat auto si demontat roata dreapta.
2. Demontat contraaripa(trim wheel).
3. Pornit motorul si identificat cauza.
Mod de functionare sistem_ Cureaua de accesorii care este actionata de fulia arborelui cotit si mentinuta in tensiune mecanica de catre un intinzator, actioneaza in sensul acelor de ceasornic alternatorul/generatorul de curent si compresorul AC (la comanda ). Pompa pentru recircularea lichidului de racire(pompa de apa) este actionata de catre fulia arborelui(crankshaft) prin exteriorul curelei de transmisie(accesorii), dar prin intermediul unui sistem electromecanic numit ROATA DE FRICTIUNE(Friction Wheel FOTO 1 si FOTO 1.a). Practic, roata de frictiune este montata intre fulia arborelui si pompa de apa. Roata are o parte fixa (superioara pe blocul motor in trei suruburi 6mm) si o parte mobila care se termina cu o rola metalica. Acesta rola metalica intra in frecare cu rola pompei de apa care are suprafata exterioara acoperita cu o banda de cauciuc. Sistemul/roata de frictiune este de fapt un actuator pentru ca acesta primeste semnal de la ECU, isi modifica lungimea si practic perioada de contact cu rola pompei de apa. Cand motorul este rece, ECU transmite semnal la actuator si lungimea rotii de frictiune creste, caz in care rola actuatorului nu intra in frictiune cu arborele cotit( partea exterioara a curelei de accesorii) si nici cu rola pompei de apa. Pompa nu este actionata. Cand temperatura lichidului de racire creste la 55 grd C (ECU primeste semnal informativ de la ECT), ECU nu mai comanda actuatorul, in acest moment tija se retrage sub actiunea unui resort interior si rola actuatorului intra in frictiune cu fulia arborelelui cotit si rola pompei de apa, rezulta pompa de apa functioneaza si asigura racirea motorului.
4. Defectiune_ sistemul de comprimare al actuatorului defect, de aici rezultand lipsa frictiunii cu fulia arborelui cotit si rola pompei de apa. Temperatura lichidului de racire a crescut rapid la limita de avarie si ECU a comandat intrarea in sarcina a treptelor electroventilatorului.
5. Pentru demontarea rotii de frictiune(actuator) se procedeaza astfel:
a) se demonteza scutul motorului si se introduce un cric sub baia de ulei, dar cu un element de protectie intre partea activa a cricului si baie( lemn, cauciuc, burete, etc.)_FOTO 2
b) se demonteza cele 4 suruburi care fac legatura intre bara de rigidizare si tamponul elastic al motorului in partea dreapta ( FOTO 3);
c) se coboara motorul in partea dreapta prin decomprimarea cricului, cu aproximativ 100-120 mm, astfel asigurandu-se accesul la suruburile de fixare corespunzatoare rotii de frictiune pe blocul motor, precum si la surubuirile rolei de frictiune a pompei de apa;
d) se domonteza roata de frictiune( aveti nevoie de tubulara de 10 mm, clichet, tije prelungitoare de 50,100 si 150 + cardan 90 grd). Pozitia de lucru este dificila, deci multa rabdare. FOTO 4
e) pentru o usoara scoatere din pozitie a 'friction wheel', se trage de tija de blocare a rotii de frictiune pentru a decomprima manual arcul. FOTO 5 ;
f) cand se inlocuieste roata de frictiune (FOTO 6) se inlocuieste obligatoriu si rola pompei de apa. Dupa cum se vede in FOTO 7 , banda de cauciuc prezinta uzura!
g) In FOTO 8 si 9 se observa cum roata de frictiune/actuatorul opereaza sub prezenta tensiunii de 12V. In cazul meu partea operationala ECU –element de executie este OK, dar parte mecanica retractiva care asigura frictiunea este uzata.
h) cureaua de accesorii este in stare buna( schimbata in urma cu 9000 km/service book);
Comandat astazi roata de frictiune si rola pompa de apa (AIRTEX) _pret 490 aduse la domiciliu.
Numai bine,

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Dum Mai 06, 2018 9:56 am
de dedant68
O imagine mai clara a pozitionarii 'Friction Wheel' pe ansamblul fulie arbore cotit-curea accesorii. De asemenea, schema circuitului de comanda
ECU - actuator roata de frictiune.

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Mie Mai 09, 2018 3:36 pm
de dedant68
Reperele au sosit si au fost montate. Mersul silentios specific motorului R56 a revenit la normal :)

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Mie Mai 09, 2018 9:35 pm
de Gully
Exact asta am avut acu o luna. Fix la fel. Schimbat rola frictiune fulie pompa, fulie arbore si curea.
Cine doreste rola de frictiune, am noi la pret bun!

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Joi Mai 10, 2018 4:25 am
de dedant68
Gully scrie:Exact asta am avut acu o luna. Fix la fel. Schimbat rola frictiune fulie pompa, fulie arbore si curea.
Cine doreste rola de frictiune, am noi la pret bun!
Da, se poate schimba si rola de frictiune din item-ul numit roata de frictiune(Friction Wheel)=actuatorul. Depinde de defectiune.
In final tu ce ai de vanzare, rola de frictiune sau actuatorul :?:

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Vin Mai 11, 2018 7:53 pm
de Gully
1522667562679.jpg
1522667562679.jpg (15.59 KiB) Vizualizat de 4233 ori

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Sâm Mai 12, 2018 6:37 pm
de dedant68
Gully scrie:
1522667562679.jpg
Deci ai actuatorul dupa cum postezi :!: Pentru R56(N12) actuatorul care se gaseste in prezent la distribuitori este cu conector inversat la 90 grd si pin de ghidaj pe dreapta si nu se conecteaza cu conectorul priza 'mama' de la ECU. Acest conector are culoarea neagra, iar cel orginal care este OK la conectare este alb. Ciudat ca nu mai respecta codul electric de produs in fabricatie pentru unn auto din 2006 :!: Pentru conectare corecta la instalatia electrica este nevoie de conector adaptor, care se gaseste ff greu...O piesa(actuator) cu stampila BMW si produsa aiurea :shock:
In final, ce tip de actuator ai pentru R56(N12)? Ai numai cu conector culoare neagra ca in foto, sau ai si cu culoare alba, si ce pret ? Eu am facut cateva jonctiuni electrice home made pentru montaj, dar nu imi place... :mrgreen: vreau originalul :!:

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Sâm Mai 12, 2018 9:20 pm
de Gully
Ceea ce am eu e pe serie de sasiu si la mine s.a potrivit perfect. Poza e pe unix.ro informatica. Piesa aia e dayco . Dayco e si oem.

Re: TUTORIAL_Inlocuire roata frictiune la R56(N12). Idem R55/ R56/ R57 (N12, N14, N16 si N18)

Scris: Sâm Mai 12, 2018 9:29 pm
de dedant68
Ti-am trimis in privat un mesaj :!: