Eu despre axe cu came nu-mi permit sa preiau pareri de pe internet, la acest capitol posteaza in general americani si englezi.Pentru MINI, exista trei producatori consacrati de axe cu came sport, Newman,Piper, Schrick.Mojoritatea celor pe care i-am intalnit folosesc Newman.Am testat si eu pe R50 un ax cu came sport Piper Ph1, care din parametri comunicati de producator este un ax cu came mai "soft" decat Newman.Problema majora cu care m-am luptat a fost mentinerea turatiei de relanti.Am constatat ca hartile de avans erau total nepotrivite pentru acest ax cu came,si au necesitat modificari serioase pe anumite zone.Ulterior am descoperit ca o modifcare corecta a "Ignition idle timing map" si a "Ignition idle timing table" a facut sa se imbunatateasca mult stabilitatea relantiului undeva la 880-900rpm, dar fara sa fie acel relanti perfect al axului cu came stock.Si acest lucru a necesitat daca imi aduc bine aminte peste 10 variante de soft.Pana aici toate bune, dupa acest pas am facut teste de parametri, respactiv AFR, SFT, MAF, ca sa vad unde mai trebuie umblat in privinta cantitatii injectate.Am constatat ca intre 2000 si 6000rpm, axul cu came sport avea o contributie in jur de 7% la cresterea cantitatii de aer din cilindri,deci am putut sa mai adaug ceva benzina in amestec ca sa echilibrez AFR-ul la un nivel corect si sa aduc SFT in parametri corecti.Desigur orice modifcare de cantitate de aer si benzina , trebuiau insotite de o modificare corecta a hartilor de avans, lucru care a mai insemnat cateva variante de soft pentru optimizare.In final masina "tragea" foarte bine pe plaja 2500-6000rpm, din pacate nu am putut face un test dyno.Ar fi fost foarte bun, pentru ca acest tip de modificare Hw a motorului are nevoie si de diagrama pe dyno pentru a obtine o curba de putere si cuplu cat mai eficienta posibil.Am estimat insa cresterea de putere undeva la 7% , deci nu un rezultat care sa te"dea pe spate", atata vreme cat investisem 300Euro numai in axul cu came , plus o groaza de timp in modificarea mecanica se de soft.
Masina avea aceasi putere , cuplu si comportament pe care il obtinusem cu montarea unei clapete de acceleratie marite de la Ø52mm la Ø57mm.
De aici a venit o oarecare dezamagire,pentru ca pentru mine, uzinarea unei clapete marite-am un tutorial pe forum legat de acest lucru- a fost mai usoara si mai putin costisitoare decat achizitia, montarea si softul pentru un ax cu came sport.Intrand in contact cu mai multi posesori de R53 care au montat ax cu came sport, am intalnit la toti aceeasi problema majora, si anume un relanti instabil, greu de controlat.Testele dyno publicate de producatorii de axe cu came sport dupa mine nu sunt credibile, in ideea ca un dyno arata exact ce vrea sa arate cel de la "butoane", deci usor de trucat.
Dupa parerea mea, o masina echipata cu un ax cu came sport nu mai este o masina de zi de zi,se indreapta catre zona sport, circuit chiar.
Din pacate, cresterile de putere la R53, peste 240HP, inseamna pasi mici si costuri mari, probabil valabil pentru orice tip de masina.
Referitor la softul necesar,atata timp cat sunt doar cateva companii de tuning in lume-le numeri pe degetele de la o mana-care sa stie sa rescaleze injectoare de 450cc sau 550cc, 640cc,ma indoiesc ca sunt mai multi de 3 sau 4 tipi in lume care sa stie sa faca un soft corect pentru un R53 echipat cu ax came sport si injectoare marite.Spun asta pentru ca am vazut softurile facute de companii celebre in tuning R53,ma refer aici la Lohen, 1320, RMW, Superchips, niste incercari de amator , in fapt modificari grosolane si o abordare total gresita a softului.
Legat de ax came Schrick, au o reputatie proasta, nu recomand.
Legat de parametri axelor cu came comunicate de producator,in principal "Lift" si "Duration", se pare ca nu sunt reale in totalitate, testul real o fost facut de unul din cei mai buni producatori individuali de axe came sport din Grecia, care a masurat exact parametrii axelor cu came Newman.
Articolul este acesta, este interesant de citit,postat de userul "nickbmw" , care este de fapt un grec, Nick Aristeidopoulos, un mare fan MINI, un tip cu care port corespondenta ,abordarea lui in materie de modificari hw la MINI , fiind una din cele mai profesioniste pe care le-am intalnit.
https://www.northamericanmotoring.com/f ... -this.html