Tutorial_Lichidul de racire al motorului: informatii, teste si verificari
Scris: Lun Feb 12, 2018 6:50 pm
Salut,
O atentie trebuie acordata si sistemului de racire al motorului la Mini Cooper, si aici doresc sa accentuez rolul/importanta, si cel mai important, calitatea agentului de racire. Astazi am vazut la un amic un radiator de Al pentru un Audi A4 2.0 din 2008, gaurit in cel putin 10 locur . Persoana a demontat radiatorul in vederea rezolvarii unei mici gauri, dar dupa o analiza a situatie(curatare aprofundata a radiatorului) amai descoperit alte gauri. Practic, partea inferioara este compromisa, si de altfel tot radiatorul. Amicul are automobilul din 2011 si nu a inlocuit lichidul de racire niciodata decat a completat pana la nivel. Rolul lichidului de racire este cunoscut, dar acesta trebuie sa indeplineasca si conditia concentratiei corecte apa demineralizata +antigel, 50% : 50% ), iar compusii chimici sa asigurea un bun transfer de caldura sa protejeze motorul impotriva inghetului si sa inhibe coroziunea. Ceea ce trebuie sa facem, este ca obligatoriu la 3 ani sa inlocuim lichidul de racire cu unul care prescris de catre manual, dar si sa verificam periodic( 6 luni) starea conductivitatii electrice a agentului de racire. Un agent de racire impropriu, uzat si cu particule metalice, devine un conducator de electricitate. Lichidul in cauza va transfera pierederile de curent din echipamentele cu defectiuni, si astfel va intretine fenomenul de electroliza si eroziune electrochimica a metalelor cu care intra in contact si in special aluminiul. Practic, intr-o perioada de timp, care poate dura de 5-6 luni pana la 2 ani, depinde de gradul de conductivitate, radiatorul de Al este scos din functiune din cauza acestui fluid. Un lichid agresiv ataca si motorul
Fenomenul: In cazul in care un echipament(ex. compresorul aer conditionat, motor ventilator habitaclu, motoare de actionare in general) nu are contactul de MINUS corect conectat la masa automobilului(minus), rezistenta electrica de contact nu mai este minima( aproape de ZERO). In aceste puncte de conexiune apare o rezistenta mare, iar curentul va circula si pe trasee de rezistenta mai mica, unul fiind agentul de racire care contine impuritati metalice si si-a pierdut din proprietati. Cum putem verifica:
Am testat pe R56 al meu( cu aceasta ocazie l-am verificat si pe fostul proprietar care mi-a spus ca a inlocuit lichidul anul trecut in vara )
Se foloseste un aparat de masura/multimetru care are domeniul de masurare pentru tensiune electrica continua
1. Motor oprit/rece
- se verifica daca voltmetru functioneaza si exista tensiune electrica( proba de tensiune) U=12,7 V (corecte/acumulator in parametrii)
-se comuta comutatorul voltmetrului pe domeniul tensiunea continual 0-20V c.c
-se conectrea sonda de masa/negativa/COM a voltmetrului la borna MINUS a acumulatorului(folosirea crocodilului);
-sonda pozitiva a voltmetrului de introduce in vasul de expansiune astfel incat sa intre in contact cu lichidul de racire din vas;
Daca tensiune citita este mai mare de 0,3 V(300 mV) lichidul de racire trebuie inlocuit.
Se observa ca U=0V (corect
2. Motor pornit(faza lunga in functiune) si se pastreaza conexiunile de mai sus
Daca tensiunea masurata < 0,1 V (100 mV) lichidul este in parametrii;
U=0V si pentru aceasta proba=corect)
Daca tensiunea este intre 100 mV si 200 mV / (0,1-0,2)V, indicat sa se inlocuiasca lichidul pentru ca sunt conditii pentru electroeroziune, sau sa se verifice conexiunile la masa;
Daca U>200 mV se inlocuieste urgent lichidul de racire.
Practic tensiunea masurata trebuie sa fie mai mica de 0,1 V. Daca tensiunea depaseste valoarea 0,1V, trebuie testate cateva echipamente electrice pentru a vedea care dintre acestea au contacte slabe la masa. Motor pornit: Se cupleaza/comanda de ex: vetilatorul, aerul conditioant, actionare electrica geamuri, in general motoarele de curent continuu. Daca in timpul ON/OFF cu aceste echipamente se observa deviatii ale acului indicator al voltmetrului sau modificari majore ale afisajului voltmetru digital), aceste sunt ’socuri electrice din contacte’ care reprezinta chiar contactele necorespunzatoare la masa ale acestor echipamente(se remediza prin refacerea contactelor la masa, curatare contacte/strangeri).
De asemenea, un antigel de calitate si o verificare a echipamentelor electrice previne aceasta problema, dar preventiv si cu bune rezulate sunt si aditivii pentru lichidul de racire. Un aditiv introdus in lichidul de racire mentine un pH >7 ( sub 7 lichidul devine acid) si blocheaza coroziunea. Dupa 40.000 km glicolul se deterioreaza, iar efectele coroziunii vor fi vizibile, de aceea inlocuirea se face la 3 ani sau 40.000 km.
In vara voi efectua a doua verificarea pe lichid. Timpul de lucru max. 5 min
Numai bine si fara defectiuni la Mini Cooper
O atentie trebuie acordata si sistemului de racire al motorului la Mini Cooper, si aici doresc sa accentuez rolul/importanta, si cel mai important, calitatea agentului de racire. Astazi am vazut la un amic un radiator de Al pentru un Audi A4 2.0 din 2008, gaurit in cel putin 10 locur . Persoana a demontat radiatorul in vederea rezolvarii unei mici gauri, dar dupa o analiza a situatie(curatare aprofundata a radiatorului) amai descoperit alte gauri. Practic, partea inferioara este compromisa, si de altfel tot radiatorul. Amicul are automobilul din 2011 si nu a inlocuit lichidul de racire niciodata decat a completat pana la nivel. Rolul lichidului de racire este cunoscut, dar acesta trebuie sa indeplineasca si conditia concentratiei corecte apa demineralizata +antigel, 50% : 50% ), iar compusii chimici sa asigurea un bun transfer de caldura sa protejeze motorul impotriva inghetului si sa inhibe coroziunea. Ceea ce trebuie sa facem, este ca obligatoriu la 3 ani sa inlocuim lichidul de racire cu unul care prescris de catre manual, dar si sa verificam periodic( 6 luni) starea conductivitatii electrice a agentului de racire. Un agent de racire impropriu, uzat si cu particule metalice, devine un conducator de electricitate. Lichidul in cauza va transfera pierederile de curent din echipamentele cu defectiuni, si astfel va intretine fenomenul de electroliza si eroziune electrochimica a metalelor cu care intra in contact si in special aluminiul. Practic, intr-o perioada de timp, care poate dura de 5-6 luni pana la 2 ani, depinde de gradul de conductivitate, radiatorul de Al este scos din functiune din cauza acestui fluid. Un lichid agresiv ataca si motorul
Fenomenul: In cazul in care un echipament(ex. compresorul aer conditionat, motor ventilator habitaclu, motoare de actionare in general) nu are contactul de MINUS corect conectat la masa automobilului(minus), rezistenta electrica de contact nu mai este minima( aproape de ZERO). In aceste puncte de conexiune apare o rezistenta mare, iar curentul va circula si pe trasee de rezistenta mai mica, unul fiind agentul de racire care contine impuritati metalice si si-a pierdut din proprietati. Cum putem verifica:
Am testat pe R56 al meu( cu aceasta ocazie l-am verificat si pe fostul proprietar care mi-a spus ca a inlocuit lichidul anul trecut in vara )
Se foloseste un aparat de masura/multimetru care are domeniul de masurare pentru tensiune electrica continua
1. Motor oprit/rece
- se verifica daca voltmetru functioneaza si exista tensiune electrica( proba de tensiune) U=12,7 V (corecte/acumulator in parametrii)
-se comuta comutatorul voltmetrului pe domeniul tensiunea continual 0-20V c.c
-se conectrea sonda de masa/negativa/COM a voltmetrului la borna MINUS a acumulatorului(folosirea crocodilului);
-sonda pozitiva a voltmetrului de introduce in vasul de expansiune astfel incat sa intre in contact cu lichidul de racire din vas;
Daca tensiune citita este mai mare de 0,3 V(300 mV) lichidul de racire trebuie inlocuit.
Se observa ca U=0V (corect
2. Motor pornit(faza lunga in functiune) si se pastreaza conexiunile de mai sus
Daca tensiunea masurata < 0,1 V (100 mV) lichidul este in parametrii;
U=0V si pentru aceasta proba=corect)
Daca tensiunea este intre 100 mV si 200 mV / (0,1-0,2)V, indicat sa se inlocuiasca lichidul pentru ca sunt conditii pentru electroeroziune, sau sa se verifice conexiunile la masa;
Daca U>200 mV se inlocuieste urgent lichidul de racire.
Practic tensiunea masurata trebuie sa fie mai mica de 0,1 V. Daca tensiunea depaseste valoarea 0,1V, trebuie testate cateva echipamente electrice pentru a vedea care dintre acestea au contacte slabe la masa. Motor pornit: Se cupleaza/comanda de ex: vetilatorul, aerul conditioant, actionare electrica geamuri, in general motoarele de curent continuu. Daca in timpul ON/OFF cu aceste echipamente se observa deviatii ale acului indicator al voltmetrului sau modificari majore ale afisajului voltmetru digital), aceste sunt ’socuri electrice din contacte’ care reprezinta chiar contactele necorespunzatoare la masa ale acestor echipamente(se remediza prin refacerea contactelor la masa, curatare contacte/strangeri).
De asemenea, un antigel de calitate si o verificare a echipamentelor electrice previne aceasta problema, dar preventiv si cu bune rezulate sunt si aditivii pentru lichidul de racire. Un aditiv introdus in lichidul de racire mentine un pH >7 ( sub 7 lichidul devine acid) si blocheaza coroziunea. Dupa 40.000 km glicolul se deterioreaza, iar efectele coroziunii vor fi vizibile, de aceea inlocuirea se face la 3 ani sau 40.000 km.
In vara voi efectua a doua verificarea pe lichid. Timpul de lucru max. 5 min
Numai bine si fara defectiuni la Mini Cooper